Select Page

هنگامی که سیاستمداران از تصور کلی رفاه استفاده می‌کنند، معمولا به معنای مراقبت های بهداشتی، آموزش و بازنشستگی است. ساختار رفاه توضیح می دهد چگونه رفاه ساخت یافته است و چگونه کار می کند.

 

زمانی که انسان کار می کند از یک شرکت، یک شهرداری و یا دولت حقوق و دستمزد میگیرد. حقوق و دستمزد، برای مصرف از جمله برای مواد غذایی، محل اقامت، مسافرت و تفریح استفاده می شود. به این ترتیب، منجمله شرکتها پول دریافت می‌دارند.

 

پولهائی را که شهرداریها، شوراهای استان و دولت مسئولیت آنها را بعهده دارند اقتصادعمومی را تشکیل می‌دهند. مالیاتها و شارژهای پرداخت شده توسط افراد و کسب و کار برای این استفاده میشوند که مردم را قادر به داشتن یک جامعهٔ هرچه بهتر نمایند. در عوض مردم خدمات و کمک هزینه از جامعه دریافت می‌دارند.

 

مجلس بالاترین مرجع سیاسی در سوئد است. برای اینکه مجلس انتخاب شده توسط مردم قادر به اداره کشور باشد، سوئد به قطعات کوچکتری تقسیم شده است: شوراهای استان/ بخشها و شهرداریها.

 

بخش بزرگی از خدمات ارائه شده توسط جامعه بوسیلهٔ شهرداریها انجام می‌شوند. آنها برای مثال مسئول آموزش و پرورش، مراقبتهای بهداشتی و اجتماعی هستند. شهرداریها پایین ترین مرجع سیاسی هستند که مردم می توانند سیاستمداران را برای آنها انتخاب کنند. هنگامی که سوئد به کشوری ثروتمند و مدرن تبدیل شد، تصمیم گرفته شد که شهرداریها می‌بایستی وظایف بیشتری  به انجام برسانند.

 

می توان گفت که شوراهای استان از همکاری بین چند شهرداری در یک منطقه جغرافیایی بوجود می‌آیند. از آنجا که مراقبت های بهداشتی گران است، مقامات محلی باید برای ارائه آنها به شهروندان با کیفیت خوب با هم همکاری کنند.

 

حکومت یا عبارت بیشتر برازندهٔ ساختار سیاسی سوئد، شهریاری، اصطلاحی است که برای توصیف مجلس و مقامات استفاده می‌شود. مقامات مسئول اجرای تصمیمات گرفته شده توسط مجلس و هیئت دولت هستند.شهریاری همچنین ممکن است یک کشور باشد، مانند شیلی و هند.

 

وظائف شهرداریها

 

در اینجا برخی از مهم ترین وظایف شهرداریها شرح داده می‌شوند. این وظائف توسط مجلس سوئد تعیین و در قانون دولت محلی نوشته شده‌اند.

 

مدرسه

 

شهرداری مسئول آموزش ابتدایی، متوسطه و بزرگسالان است. شهرداری مالک مدارس دولتی است و استخدام کارکنان آنها را بعهده دارد. از دههٔ ۱۹۹۰ میلادی همچنین مدارس خصوصی متعلق به شرکتها یا سازمانهای خصوصی وجود دارند. شهرداری باید مبلغی پول (هزینه های مدرسه) را به هر مدرسهٔ مستقل برای هر دانشجویی که انتخاب می‌کند به آن مدرسه برود پرداخت نماید.

 

کودکستان

 

مهد کودک مسئولیت هم ایمنی کودکان و هم یادگیری آنان را بعهده دارد. همهٔ کودکان حق برخورداری از یک جای پیش دبستانی را دارند.

 

مراقبت از سالمندان

 

شهرداری باید به مراقبت از سالمندانی که نمی‌توانند خود را مدیریت کنند بپردازد. به افراد مسن باید خدمات سالمندان (از جمله تمیز کردن و پخت و پز در خانه) و یا سرویس خانهٔ سالمندان (خانه های مسکونی مخصوص برای افراد مسن) ارائه شود. در این امر سوئد خود را از بسیاری از کشورها که در آنها فرزندان به مراقبت از پدر و مادر و بستگان سالمند خود مشغول هستند متمایز ساخته است.

 

مراقبت های دیگر

 

شهرداری مسئولیت افراد معلول جسمی و روانی را با ارائه مدارس خاص (مدرسه ویژه برای کودکان با عقب ماندگی ذهنی)، دستیاران شخصی و محل اقامت گروهی بعهده می‌گیرد. شهرداری همچنین مسئولیت افرادی را که قادر به مدیریت امور مالی خود نیستند بعهده دارد. شهرداری حمایت درآمدی (کمک هزینهٔ مالی) به افرادی که نمی‌توانند از راه های دیگر درآمد داشته باشند می‌پردازد.

 

دیگر داده های شهرداری

 

شهرداری باید خدمات اضطراری داشته باشد که می تواند برای خاموش کردن آتش سوزی و برای مثال کمک به حوادث جاده نقش ایفا کند.

 

این شهرداری است که تصمیم می گیرد که کجا و چگونگی ساخت در منطقه باید انجام پذیرد. اکثر شهرداریها صاحب شرکتهای مسکن هستند. آپارتمانهای آنها باید بتواند به هر شهروندی که نیاز به خانه دارد اجاره داده شود.

 

در مناطق شهری و تا حدی روستایی شهرداری مسئول آب پاک، سیستم فاضلاب و تصویهٔ آب فاضلاب است. شهرداری همچنین مسئول راهها در مناطق شهری است. شما می‌توانید کارکنان شهرداری را مشاهده کنید که وجین، برف روبی، آسفالت جدید و غیره را انجام میدهند. بعلاوه اکثر شهرداریها تأسیسات تولید الکتریسیته و شبکه آب گرم و تولید انرژی را می‌گردانند.

 

شهرداری ملزم به داشتن حداقل یک کتابخانه است که در آن ساکنان محلی می توانند کتاب قرض کنند و برای پیدا کردن اطلاعات کمک دریافت دارند.

 

شهرداری ممکن است تصمیم بگیرد که اگر تمایل داشته باشد به ارائه خدمات بیشتر مانند استخر شنا، مسیرهای پیاده روی روشن، موزه ها، مراکز فرهنگی، کمک های مالی به انجمنها و یا سرمایه گذاری در گردشگری بپردازد. بسیاری از شهرداری ها این خدمات را برای جذب بیشتر مردم به سکونت و یا بازدید از منطقه ارائه میدهند.

 

وظائف شورای استان

 

بیمارستان ها در سوئد توسط شوراهای استان اداره می‌شوند. بخش بسیار زیادی از پول شوراهای استان برای حقوق کارکنان بهداریها، تجهیزات بیمارستانی، مواد داروئی و ساختمانها هزینه می‌شود.

 

مراقبتهائی که در بیمارستان انجام نمیشوند، بلکه در مراکز بهداشتی و درمانی صورت می‌پذیرند، مراقبتهای اولیه نامیده می شوند. مراقبتهای اولیه اولین تماس با سرویس های بهداشتی است، به عنوان مثال زمانی که شما نیاز دارید به یک دکتر مراجعه کنید و یا واکسن بزنید. قبلاً همهٔ مراقبتهای اولیه توسط شورای استان اداره می‌شد. در سال ۲۰۱۰ میلادی دولت سیستمی را به نام «انتخاب آزاد» معرفی کرد. به همان گونه که می توان مدرسه دولتی یا مدرسه خصوصی را انتخاب کرد، اکنون می توان بین رفتن به مراکز بهداشتی و درمانی شورای استان و یا به یک مرکز خصوصی انتخاب کرد. برای هر بیمار ثبت شده در یک مرکز پزشکی یک کمک هزینه مراقبت توسط شورای استان مربوطه پرداخت می‌شود.

 

شورای استان مسئول مراقبت های بهداشتی، خدمات دندانپزشکی، حمل و نقل عمومی منطقه‌ای و حمایت از موسیقی و تئاتر می باشد.

 

بیمه های اجتماعی

 

سوئد معمولاً یک دولت رفاه نامیده می شود. این به این معنی است که شهرداری ها، شوراهای استان و دولت دارای مسئولیتی بزرگ هستند که هر شهروند باید شانس یک زندگی خوب را داشته باشد.

 

بخش مهمی از رفاه در سوئد متشکل از این است که دولت شهروندان خود را بیمه می‌کند، به اصطلاح بیمه های اجتماعی. بیمه های اجتماعی اصلی بازنشستگی، بیمه درمانی و بیمه والدین هستند.

 

بجای اینکه هر کس شخصاً بیمهٔ خود را بپردازد همه با هم مشترکاً از طریق مالیات های مختلف آنرا پرداخت می‌نمایند. ایده این است که سیستم باید برابرانه و منصفانه باشد. کسانی که نیاز به بیمه های اجتماعی دارند باید آن را بدون توجه به اینکه فرد چه مقدار پول بعنوان مالیات می پردازد دریافت کند.

 

حقوق بازنشستگی

 

بازنشستگی پولی است که انسان در طول زندگی کاری خود به دست آورده است. در سوئد انسان حق دارد حقوق بازنشستگی عمومی را از سن ۶۱ سالگی دریافت دارد. پیش از این سن بازنشستگی از ۶۵ سالگی بود. امروز انسان می تواند انتخاب کند که فراتر از سن ۶۵ سالگی کار کند.

 

بیمه درمانی

 

روز اولی که انسان بیمار است و نمی تواند کارکند هیچ پولی نه از بیمه درمانی و نه از کارفرما میتواند دریافت کند. از روز دوم تا هفتهٔ دوم، کارفرما ۸۰٪ از حقوق و دستمزد را میپردازد، چیزی که «حقوق بیماری» نامیده می‌شود. اگر انسان هنوز هم پس از دو هفته بیمار است باید تقاضای «کمک هزینهٔ بیماری» از صندوق بیمه همگانی نماید.

 

بیمه والدین

 

در سوئد، بیمه والدین بدان معنی است که هنگامی که انسان بچهٔ کوچک دارد حمایت مالی دریافت می‌کند. والدین می توانند در ۴۸۰ روز کمک هزینه دریافت دارند و در خانه با کودک بمانند به جای اینکه کار کنند.

 

علاوه بر این کمک هزینهٔ کودکان برای بهبود امور مالی خانواده کودک پرداخت می شود. در سال ۲۰۱۳ میلادی کمک هزینهٔ کودک ۱۰۵۰ کرون سوئدی در هر ماه و برای هر کودک است.

 

بیمه بیکاری

 

دولت شهروندان را در برابر بیکاری بیمه نمی‌کند. بیمه های بیکاری برای همه در سوئد صدق نمی کند. تنها کسانی که حق عضویت به صندوق بیکاری را پرداخت می‌کنند می‌توانند زمانیکه بیکار می‌شوند حق بیکاری دریافت کنند . از آنجا که بیمه بیکاری تنها به اعضای صندوق بیکاری پرداخت می‌شود معمولاً به عنوان یک بیمه اجتماعی همگانی محسوب نمی شود.

 

اکثر احزاب سیاسی توافق دارند که حق بیکاری از صندوق بیمه تنها به ارائه امنیت مالی برای یک دوره کوتاه بین دو شغل باید تعلق بگیرد. چگونگی قوانین این حق با این حال، موضوع یک مشاجرهٔ سیاسی است.

 

حمایت امرار معاش

 

برای افرادی که هیچ درآمدی ندارند و از صندوق بیکاری هم حمایت نمیشوند حمایت امرار معاش از طرف شهرداری می تواند تنها گزینه باشد. این یک حمایت مالی است که به افرادی که هیچ امرار معاشی ندارند تعلق می‌گیرد. این پول قرار است مصرف مسکن، غذا، بهداشت و غیره شود. چیزی که قبلا به عنوان کمک های اجتماعی شناخته شده بود.