Select Page

بر اساس گزارش یک مؤسسه آموزشی کسب و کار برجسته در سوئیس، سوئد موقعیت رقابتی‌ترین اقتصاد در اتحادیهٔ اروپا را به دست آورده است و در حال حاضر پنجمین رقابتی‌ترین اقتصاد جهان می‌باشد.

نسخهٔ ۲۰۱۶ IMD World Ranking Competitiveness نشان می دهد که تنها سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، سوئیس و هنگ‌کنگ چین دارای اقتصادی رقابتی تر از سوئد هستند، در حالیکه هیچ کشوری در اتحادیهٔ اروپا در حال حاضر بهتر از آن نیست.

به ویژه تحسین برانگیز جایگاه سوئیس، کشور غیر عضو اتحادیهٔ اروپا است، کشوری با تنها ۸ میلیون نفر جمعیت که در رتبهٔ دوم جدول قرار گرفت و او را تبدیل به رقابتی‌ترین کشور اروپا ‌نمود. هنگ‌کنگ چین در عین حال بالاترین رتبه را در اختیارگرفت، در حالی که ایالات متحده آمریکا را پشت سر قرار داد و وی را که سه سال متوالی در رتبهٔ نخست قرار داشت تا مقام سوم پائین کشید.

به قول Arturo Bris  مدیر مرکز جهانی رقابت بین المللی IMD در یک بیانیه “الگوی مشترک بین همهٔ کشورهای قرار گرفته در۲۰ رتبهٔ نخست، تمرکز آنها بر تنظیم مقرراتی که هواخواه تجارت باشد، زیرساخت های فیزیکی و غیرمترقبه و دستگاه قانون‌گذاری فراگیر است”.

در اروپای غربی، روند بهبودی پس از بحران مالی بخش عمومی نیز به عنوان یک عامل اصلی بهبود شناخته شده است.

IMD مستقر در لوزان رتبه بندی‌های معتبر خود را هر ساله از سال ۱۹۸۹ منتشر کرده است، چیزی که او ادعا می‌کند که به طور گسترده‌ای به عنوان ارزیابی سالانه در مورد رقابتی‌ترین کشورها در نظر گرفته می‌شود.

هر رتبه بندی بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از ۳۴۰ معیاری است که براساس چهار عامل اصلی است:

  • عملکرد اقتصادی
  • کارآیی دولت
  • کارآیی کسب و کار
  • زیرساخت‌ها

همچنین قابل ملاحظه پاسخ‌ها به یک نظرسنجی است که از بیش از ۵۴۰۰ نفر از مدیران کسب و کار خواسته می شود تا وضعیت را در کشورهای خود ارزیابی کنند.

بازگشت به رتبهٔ پنجم در سال ۲۰۱۶، تقویتی برای سوئد است که در سال گذشته چهار رتبه، از پنجم به نهم در جدول نزول داشت، با لغزشی به جهت نرخ بیکاری نسبتاً بالا و مالیات‌ بالا.

سوئد در رتبه بندی رقابتی سال ۲۰۱۶ نسبت به غول های اروپایی مانند آلمان (رتبهٔ ۱۲) و انگلستان (رتبهٔ ۱۸) به راحتی در مقام بالاتری جای گرفت که نمونه‌ای دیگر از توانائی او در ضربه نواختن بیش از وزن خود، بدنبال آمار منتشر شدهٔ سوئدی است که ارقام جدیدی را از رو به رشد بودن تولید ناخالص داخلی این ملت کوچک با نرخی بیشتر از همتایان اروپایی بزرگ خود نشان می‌داد.

THE LOCAL se